وزیر آموزش و پرورش:

ریاست جمهور به این شورا اهتمام ویژه دارند/تدوین و تصویب سند تحول بنیادین از مهم‌ترین دستاوردهای شورای‌عالی آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش در آیین بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس شورای‌عالی آموزش و پرورش، گفت: یکی از دستاوردهای خوب شورای‌عالی آموزش و پرورش، تدوین و تصویب سند تحول بنیادین است که کار بسیار ارزشمندی بود.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز یوسف نوری؛ در آئین بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس شورای‌عالی آموزش و پرورش، با تبریک اعیاد شعبانیه و با اشاره به میلاد مسعود حضرت ابوالفضل العباس (ع)، اظهارکرد: ولایت مداری، وفاداری و شجاعت این بزرگوار رمز ماندگاری ایشان در تاریخ است.

وی با اشاره به قدمت مدرسه ماندگار دارالفنون، گفت: از این مکان نباید تنها برای برگزاری همایش‌ها استفاده شود بلکه باید شرایطی ایجاد شود تا دانش‌آموزان در بافت زنده مدرسه دارالفنون حضور یابند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در چنین مکان‌های ارزشمندی همچون دارالفنون اگر شرایط حضور و تردد معلمان، دانش‌آموزان و دانش پژوهان وجود نداشته باشند ارزش این بافت قدیمی چنان‌که باید نمایان نخواهد بود. بنابراین ضروری است چنین مکانی را سرزنده نگه داریم.

نوری ادامه داد: یکی از دستاوردهای خوب شورای‌عالی آموزش و پرورش، تدوین و تصویب سند تحول بنیادین است که کار بسیار ارزشمندی بود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعابیر رهبر معظم انقلاب( مدظله العالی) در خصوص وظایف شوراها، عنوان کرد: وظیفه شورای انقلاب فرهنگی، فرهنگ سازی و وظیفه شورای‌عالی آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت است.

وی گفت؛ مفهوم شناسی، تفکیک جایگاه شورا، بررسی تمام و کمال طرح‌ها و برنامه‌ها، کاهش مصوبات، افزایش ضمانت‌های اجرایی و ... مواردی است که به عنوان نماینده معلمان از شورای‌عالی آموزش و پرورش، انتظار دارم.

نوری اضافه کرد: ضروری است مردمی کردن آموزش و پرورش و تحقق شعارهای دولت سیزدهم در دستور کار شورای‌عالی آموزش و پرورش قرار گیرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اهتمام رئیس جمهور به شورای‌عالی آموزش و پرورش، اظهار کرد: حضور رئیس جمهور در جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش در آغاز دولت سیزدهم و صدور پیام تبریک یکصدمین سال تاسیس این شورا از سوی ایشان، نشان دهنده نگاه مثبت دکتر رئیسی به آموزش و پرورش و حمایت «دولت مردمی» از دستگاه تعلیم و تربیت است.

وی افزود: برای اجرای بهتر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش با رویکرد تحولی، می‌توانیم از سایر دستگاه‌ها کمک بگیریم و در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین که از مطالبات رهبر معظم انقلاب است؛ مجدانه تلاش کنیم.

شایان ذکر است، پیشینه و قدمت شورای‌عالی آموزش و پرورش در ایران به۱۰سال قبل از مشروطه و ایجاد مجلس شورای ملی، یعنی به سال ۱۲۷۵شمسی باز می‌گردد. در آن زمان مدارس جدید توسط افراد مختلف در کشور در حال شکل‌گیری بودند و نخست‌وزیر وقت، به این گروه که برای شکل‌گیری مدارس جدید دور هم جمع شده بودند رسمیت بخشید و انجمن معارف شکل گرفت، البته انجمن معارف، در سال‌های بعد مشمول تغییراتی شد و برای اولین بار در روز شانزدهم اسفند سال ۱۳۰۰شمسی، شورای عالی آموزش و پرورش به صورت رسمی تاسیس شد.